تبلیغات
ahoora mazdaa - عظمت قرآن
 
درباره وبلاگ


با عرض سلام خدمت تمامی بازدیدکنندگان عزیز
هدف من از ساخت این وبلاگ اطلاع رسانی به شما هم وطنان عزیز است
امیدوارم که مورد پسند شما عزیزان قرار بگیرد.

مدیر وبلاگ : عباس لونی
نویسندگان
نظرسنجی
اطلاعات این وبلاگ چگونه است؟







جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
ahoora mazdaa
کورش بزرگ: تو باران باش و ببار ، نپرس کاسه های خالی ازآن کیست!!!




                                            عظمت قرآن

خداوند خودش در قرآن در مورد اهمیت و عظمت قرآن می فرماید «لو انزلنا هذا القرآن على جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیة الله و تلك الامثال نضربها للناس لعلهم یتفكرون، حشر ،21» «اگراین قرآن را بر كوهى فرو مى فرستادیم، یقینا آن كوه را ازبیم خدا فروتن واز هم پاشیده مى دیدى. و این مثل ها را براى مردم مى زنیم باشد كه آنان بیندیشند.»این كریمه كه در باره قرآن شناسى است در حقیقت ناظر به عظمت و اهمیت قرآن است. سراین عظمت هم آن است كه هر كلامى به اندازه متكلمش عظیم و بزرگ است، لذا دلیل حكمى كه در این آیه آمده است هم اجمالا در این آیه یاد شده است هم به تفصیل در سه آیه بعد. مضمون آیه این است كه اگر این قرآن بر كوه نازل شود كوه رامتلاشى مى بینید. كلمه «متلاشى » از شیئى مشتق نشده یعنى لا شى ءمى شود وگرنه باب تفاعلى نیست كه یك ثلاثى مجرد داشته باشد.«تلاشى، یتلاشى » این چنین نیست این اصلش «لا یشى ء» است.

از این كلمه «لا شى ء» باب تفاعل ساخته شده متلاشى مى شود یعنى لا شى ءمى شود. «لرایته خاشعا متصدعا» یعنى متلاشى مى شود چرا متلاشى مى شود؟ نفرمودمن خشیتنا» فرمود: «من خشیة الله » این التفات از یبت به خطاب براى تامین دلیل این حكم است پس اصل حكم این است كه «لو انزلنا هذا القرآن على جبال لرایته خاشعامتصدعا» چرا «من خشیتنا» نفرمود، بلكه فرمود: «من خشیة الله »، چون «الله » متكلم است هیچ موجودى نمى تواند تجلى الهى و كلام الهى را تحمل كند و همین معنا را در سه آیه بعد كه در میان اسماى حسناى حق است بازگو مى كند: «هو الله الذی لا اله الا هو» ترجمه:او خدایى است كه معبودى جز او نیست، داناى آشكار و نهان است، و او رحمان و رحیم است! (حشر،22) «هو الله الذی لا اله الا هو الملك القدوس » ترجمه: و خدایى است كه معبودى جز او نیست، حاكم و مالك اصلى اوست( حشر ،23) «هو الله الخالق البارى ء» ترجمه: او خداوندى است خالق، آفریننده اى بى سابقه، و صورتگرى (بى نظیر) براى او نامهاى نیك است(حشر، 24) كه این سه آیه پشت سر هم در بیان توصیف و شرح اسماى حسناى آن متكلم است و اگر متكلم عظیم بود قهرا كلام او هم عظیم است و كلام او آن چنان عظیم است كه كوه توان تحمل آن را ندارد.

در این جا سخن از «خشیت » است نه خوف، بین خشیت و خوف، تفاوت وجود دارد; خشیت آن ترسى است كه با تاثر قلبى همراه باشد ولى خوف این چنین نیست، به همین جهت موحدان عالم فقط از خدا مى ترسند از غیر خدا خشیتى ندارند،موحدان هم مانند دیگران از هر چیز گزنده و آسیب رسانى خائف اند:از مار، عقرب گزندگان و درندگان و یا بى احتیاطى ماشین هامى ترسند اما از هیچ چیز خشیت ندارند. خوف آن ترتیب اثر عملى است، ولى خشیت آن چیزى است كه انسان آن را مبدا اثر بداند واز او بهراسد. در این جا هم سخن از خشیت الهى است، خشیت باشعور همراه است و نشانه آن است كه كوه ها هم شعور دارند. براى اثبات شعور كوه ها و مانند آن چند دلیل مى توان اقامه كرد: دلیل اول همان شعور عمومى است كه خدا براى هر موجودى ثابت مى كند كه «له اسلم من فی السموات » ترجمه: و تمام كسانى كه در آسمانها و زمین هستند، از روى اختیار یا از روى اجبار، در برابرِ (فرمان) او تسلیمند، و همه به سوى او بازگردانده مى شوند. (آل عمران،83)، «لله یسجد ما فی السموات » ترجمه:(نه تنها سایه ها، بلكه) تمام آنچه در آسمانها و زمین از جنبندگان وجود دارد، و هم چنین فرشتگان، براى خدا سجده مى كنند و تكبّر نمى ورزند. (نحل،49)،«یسبح لله ما فی السموات » ترجمه:آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است همواره تسبیح خدا مى گویند( جمعه ،1)، «فقال لها و للارض ائتیا طوعا وكرها» ترجمه:سپس به آفرینش آسمان پرداخت، در حالى كه بصورت دود بود به آن و به زمین دستور داد: «به وجود آیید (و شكل گیرید)، خواه از روى اطاعت و خواه اكراه!» آنها گفتند: «ما از روى طاعت مى آییم (و شكل مى گیریم)!» (فصلت،11) كه این چند دسته از آیات قرآن كریم به خوبى دلالت مى كندبر سرایت شعور عمومى. درباره كوه ها همان آیاتى كه در سوره مباركه «ص » و مانند آن آمده است كه خدا به كوه ها دستور مى دهند كه با داود هم نواباشند نشانه آن است كه آنها هم دركى و تسبیحى دارند.

آیه شانزده به بعد سوره «ص » این است كه: «انا سخرنا الجبال معه یسبحن بالعشی و الاشراق » ترجمه: ما كوه ها را مسخّر او ساختیم كه هر شامگاه و صبحگاه با او تسبیح مى گفتند! (سوره ص،18)و هم چنین در بحث هاى دیگرمى فرماید: «یا جبال اوبی معه » ترجمه: اى كوه ها و اى پرندگان! با او هم آواز شوید و همراه او تسبیح خدا گویید! و آهن را براى او نرم كردیم. (سبأ،10) این كه فرمود ما كوه ها رامسخر داود كرده ایم كه صبح و شام همراه او تسبیح مى كنند مثل یك نماز جماعتى كه مامومین به امامشان اقتدا مى كنند سلسله جبال به داود سلام الله علیه اقتدا مى كردند. و هم چنین «یاجبال اوبی معه » این اوب یعنى رجوع تاویب یعنى آن شدت رجوع وكثرت رجوع است، اگر كسى چندین بار به خداى سبحان رجوع كندمى شود «اواب »; یعنى كسى كه پر رجوع باشد. «آب » یعنى «رجع،مآب » یعنى مرجع آن كسى كه اهل رجوع مكرر است به او مى گوینداواب: «یا جبال اوبی معه » پس نشانه این است كه كوه ها این شعور را دارند.

 





نوع مطلب : دینی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 28 خرداد 1390 :: نویسنده : عباس لونی
نظرات ()
پنجشنبه 16 آذر 1396 08:44 ب.ظ
Hi there, just became aware of your blog through Google, and found that
it's truly informative. I'm going to watch out for brussels.
I'll appreciate if you continue this in future.

Many people will be benefited from your writing.
Cheers!
سه شنبه 17 مرداد 1396 08:07 ق.ظ
We are a gaggle of volunteers and starting a new scheme in our
community. Your website offered us with valuable info
to work on. You've performed a formidable job and our whole neighborhood
can be thankful to you.
یکشنبه 15 مرداد 1396 08:41 ب.ظ
WOW just what I was looking for. Came here by searching for عظمت
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر